Friday, September 25, 2009

Aku berblog kerana siapa?

Bismillahirrahmanirrahim

Aku sudah mula berblog.
Alhamdulillah. Hadis Rasulullah (s.a.w) diriwayatkan Imam Bukhari (rah.)dalam
susunan matan arbain (Hadis 40)- hadis pertama mafhumnya:

"Sesungguhnya bagi setiap amal(perbuatan dimulakan) dengan
niat. Barangsiapa yang berhijrah kerana Allah dan rasulNya, maka Hijrahnya akan
(menuju) Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang berhijrah kerana dunia maka dia
akan mendapatinya, atau kerana perempuan yang (ingin) dikahwininya,maka
hijrahnya akan (menuju) kepada apa yang diniatkannya"


Untuk apa aku berblog, menulis artikel,mempromosi blog dan membentuk komuniti blog? Adakah kerana dunia?pengaruh?kekayaan?glamour?Tidak...Tidak lain hanya keranaMu Allah...menyahut seruan dakwah dijalanMu. Menyeru sambil membetulkan diri yang lemah ini.Menyeru dengan hikmah.Apa dia hikmah? Hikmah ialah barang yang tercicir daripada muslimin. Kuharapkan berbloging ini merupakan salah satu wasilah berpaksikan hikmah.

Dalam suasana Islam dihina, dicaci dan ditohmah aku masih berpangku tangan ? Wujudnya blog-blog yang menyerang islam dan gerakannya, aku masih keberatan untuk luangkan masa untuk Islam? Ya Allah ampunkan daku, berikan aku kekuatan, ketulusan niat, berukhuwah fillah, menyebar seruanMu dan istiqamah dalam jalanMu. Berikan pertolongan kepada hambaMu yang dhaif ini untuk mengislahkan diri dan menyeru orang lain. Bukakan hati manusia menerima Islam melalui usahaku yang kerdil ini.

Sahabat-sahabat,
Marilah kita sama-sama berjuang dalam usaha ini. Bantulah daku, saling nasihat-menasihati kerana dengan tazkirah yang berhikmah dapat memberi manfaat kepada orang yang beriman
Dengan lafaz "Wa 'iddu lahum mastatha'tum min quwwah min ribatilkhail turhibuna bihi 'aduwwallahi wa'aduwwakum" aku lancarkan blog keranaMu ya Allah. siru 'ala barakatullah.......

No comments:

Post a Comment